ORI SUSHI BAR - Bedriftsmelding
 
 
                         Fakta om Sushi
 
-Sushi er et sunt måltid bestående av ris, fisk og grønnsaker.
Dem tynne, rystede tangark(nori) som brukes i maki sushi har et høyt innehold av vitamin A,B-kompleks, niacin og vitamin C.
 -Det er også bra for fordøyelsen. Risen som brukes i å lage sushi, er ikke så sunt som brun ris, men den er fortsatt lav i fett og natrium, og den består av komplekser karbohydrater som gir en langsommere fordøyelser.
 De ulike fiskesortene som brukes i sushi er gode kilder til protein og mineraler.
 -Om du spiser vegetar sushi eller sushi bestående av rå fisk, vil du få i deg mange sunne vitaminer og andre næringstoffer via frisker, rå grønnsaker.
 -ingefær som serveres ved siden av sushi, er for å nøytralisere smakssansene mellom hver bit, men ingefær hjelper også fordøyelsen, samtidig som den er bakteriebekjempende.
Dette er viktig tilbehør når en spiser rå fisk.
 Wasabi er en Japansk pepperrot, og den serveres også med sushi, og kan drepe bakterier som fins i rå fisk.
 Japanerne tilsatte sushi-risen eddik, ikke som smaktilsetning
men for at fisken skulle holde seg bedre. Eddikken fungerte nemlig som konserveringsmiddel i tidligere tider da ingen hadde hørt om verken kjøleskap eller dypfryser.
-Sushi er mager mat og fint for deg som vil gå ned i vekt!
-Japanerne har spist sushi i flere hundre år, men det var først på1820-tallet de begynte å spise sushi slik vi kjenner den i dag.